המרוץ של פורטוגל לראש דירוג היזמות האירופי
top of page

המרוץ של פורטוגל לראש דירוג היזמות האירופי

במהלך 10 השנים האחרונות עברה פורטוגל מהקצה התחתון של רוב דירוגי היזמות האירופאיים קרוב יותר אל הפסגה הנחשקת. הבנק המרכזי האירופי מדרג כעת את פורטוגל כמדינה השנייה הטובה באירופה לחדשנות עסקית. כפי שציין לאחרונה בראד סמית', נשיא מיקרוסופט, שמדהים לראות כמה שינויים התרחשו בפורטוגל, כמה תוסס הפך מגזר הטכנולוגיה.

מדובר בשינויים שנשאו פירות מוחשיים במדינה, בדמות שבעה חדי קרן (סטארט-אפים בשווי של למעלה ממיליארד דולר: Outsystems, Farfetch, Talkdesk, Feedzai, Remote, Sword Health, Anchorage Digital ). זאת בהשוואה לספרד עם ארבעה ואיטליה עם שניים בלבד.

למעשה, פורטוגל נמנית בין 5 המדינות הטובות ביותר ליצירת חדי קרן בעולם כפי שנמדדו על ידי חדי קרן לנפש או לתוצר.


כיצד כל זה קרה כל כך מהר במדינה שמפורסמת לרוב בזכות החופים והחופשות ולאו דווקא בהקשר של טכנולוגיה וחדשנות?

התשובה פשוטה, הסוד טמון בשני מרכיבים עיקריים: באנשים ובקלות היחסית של עשיית עסקים.

בעולם היזמות המרכיב המשמעותי והמכריע הוא ה'אנשים'. נראה כי פורטוגל עשתה עבודה נפלאה בכל הנוגע לבניית מיומנויות בתוך הבית וגם במשיכת כישרונות מרחבי העולם.

לצד הכישרון הביתי הגדול במונחים של אנשים שנולדו שם והיא הפכה בהצלחה לבית מסביר פנים גם עבור כישרונות משאר העולם.




השילוב בין הרמה הגבוהה ויוקר המחיה הנמוך משכו אנשים מיומנים מכל רחבי העולם בעוד שמערכת החינוך המצוינת (במיוחד בתחום ההנדסה) הביאה לשפע של כישרונות. כתוצאה מכך, ה-OECD (הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי) קובע כי לפורטוגל יש את השיעור השני בגובהו של בוגרי הנדסה באירופה והיא נמצאת במקום ה-12 בעולם באיתור עובדים מיומנים חדשים. לפי הOECD פורטוגל היא כיום המדינה הזולה ביותר באירופה לניהול עסק.

חברות כמו: סימנס, פולקסווגן, איקאה, נסטלה, מיקרוסופט, יוניליוור ודנונה - כולן מדרגות את החברות הבנות שלהן בפורטוגל כיעילות ביותר בעולם. החברות הללו סייעו בפיתוח בסיס גדול של עובדים מוסמכים ומנוסים עם הכישורים והניסיון לבנות עסקים משלהם.

בינתיים, אותם יתרונות משכו יזמים מרחבי אירופה ותמכו ביזמים המקומיים, בעוד שממשלת פורטוגל יצרה מערכת תמיכה חזקה על מנת לעזור להם לפרוח. הממשלה סיפקה תמריצי מס, תוכנית ויזה מתאימה ותוכניות חינוכיות בחינם לעובדי טכנולוגיה. פסגת האינטרנט של ליסבון היא ועידת האינטרנט הגדולה בעולם ומבטיחה זרימה שנתית של מפתחי תוכנה ויזמים ועסקים מובילים, מה שיוצר סביבה תוססת ודינאמית במיוחד המופרית על ידי מובילי דעה גלובליים. לפורטוגל יש כמה מהמאיצים והחממות העסקיות המובילות בעולם.


המרכיב היחיד שחסר בפאזל הזה הוא הגישה להון. במשך שנים רבות הייתה 'פורטוגל ונצ'רס' חברת ההון סיכון הפורטוגזית היחידה שהשקיעה בחברות מבוססות טכנולוגיה. עם זאת, ההצלחות של החברה עודדו פריחה בקרנות הון סיכון דומות במהלך השנים האחרונות, וכעת רשומות למעלה מ-50 קרנות. 'פורטוגל ונצ'רס' היא עדיין הגדולה והיחידה עם רקורד של יותר מכמה שנים.

כעת עם התעוררות השווקים והזרמת הון חדש הפריחה אמורה להימשך וסביר מאוד להניח שגם תחום השקעות הנדל"ן ייהנה ממגמה זו.


bottom of page